loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 44 دوشنبه 06 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

مساله ای که در رابطه با طراحی سایت وجود دارد قوانینی و اصولی است که در این زمینه باید رعایت شود و گرنه ردر زمینه طراحخی سایت موفق نخواهید شد ف ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا این اصول و قوانینی در رابطه با طراحی سایت را برای شما بیان کنیم . اگر قصد دارید تا سایتی طراخی کنید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید چرا که بدون دانستن این نکات و اصول مهم طراحی سایت نمی توانید موفق شوید . 
شاید وقتی  حرف از قوانیین و اصول طراحی سایت می شود خیلی ازافراد ذهنشان به سمت  تخصص هایی مثل کد نویسی ،  و .. می باشد اما در حقیقت  یکی از مهم ترین قوانیین سایت همین چگونگی استفاده از رنگ ها و شکل ها و تصاویر و ... می باشد که بیشتر در ادامه با ان آشنا می شوید . 

هدف وب سایت شما چیست

مهم ترین و اولین مساله ای که باید در طراحی سایت آن را درنظر بگیرید. اگر یک طراح سایت هدف اصلی سایت شما را نداند، هیچ وقت نمی تواند آن کارایی و اثربخشی را که مد نظر شماست را از سایت بدست بیاورد.

برای همین توصیه می شود که حتما یک جلسه با طراح سایت و گرافیست کار پروژه خود داشته باشد و هدف اصلی خود را به آن ها بیان نمایید. قوانین طراحی سایت، همانطور که بیان کردیم فقط مربوط به کدنویسی نیست، بلکه این اصول و شناخت موارد است که باید آن ها را رعایت کنید.

یو ایکس (UX) یا تجربه کاربری را بیاموزید

یو ایکس مخفف user experience یا تجربه کاربر است؛ به این معنی که وقتی شخصی از یک وب‌سایت بازدید می‌کند چه حسی (لذت، آرامش، ناامیدی و غیره) به او دست می‌دهد.

از همه مهم‌تر یو ایکس یعنی نزدیک کردن طراحی‌هایتان به دیدگاه کاربر؛ یعنی چگونه می‌توانید یک وب‌سایت را طوری طراحی کنید که به کاربر همان چیزی را بدهد که نیاز دارد.

برای انجام این کار لازم است در مورد کاربران خود تحقیق کنید و پرسونا ایجاد کنید (خلاصه مشخصات مخاطب هدف فرضی). سپس صفحات و نقشه سایت را تدوین می‌کنید. مسیری را که کاربران در سایت شما پیش می‌گیرند در جریان کاربری تعیین می‌کنید (مثلاً آیا همیشه مستقیماً برای رسیدن به شبکه‌های اجتماعی کلیک می‌کنند؟ یا اینکه فقط به دنبال اطلاعات تماس هستند؟).

هاست

هر دامنه نیاز به فضایی دارد که فایل های سایت طراحی شده می بایست در آن بارگذاری گردند و به این فضا هاست گفته می شود. هاست در حقیقت به فضای میزبانی وب سایت گفته می شود که با زبان ساده فضایی از کامپیوتر سرور می باشد که مسئولیت نگهداری فایل های وب سایت شما می باشد و دامنه بر روی آن پارک می گردد و در نتیجه وب سایت شما راه اندازی می گردد. دامنه معمولا توسط دو آدرس به نام دی ان اس که آدرس های شبیه ns1.sitedar.com و ns2.sitedar.com می باشند بر روی سرور پارک می گردند. هاستینگ نیز به مانند دامنه می توانید یکساله و یا چند ساله باشد که در زمان رسیدن موعد انقضاء مجدا می توانید آن را تمدید نمایید. پکیج های وب هاستینگ معمولا بر اساس میزان فضای سرور تقسیم بندی می گردند که در بخش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.


 کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت

ریسپانسیو بودن بدین معنی است که سایت شما خودش را با تمام اندازه‌های صفحه (کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک می‌کند که هر کسی با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند.

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50% کل جستجوهای گوگل را شامل می‌شوند. برای سایت شما هم عین همین موضوع صادق است. یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان می‌آیند. پس بسیار مهم است که سایت خود را برای گوشی‌های موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند. وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو می‌کند، رتبه‌های برتر برای سایت‌هایی خواهد بود که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحت‌تر است. پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود.

ما در مقاله ریسپانسیو چیست و چرا اهمیت دارد به صورت کامل به مساله واکنش گرایی پرداخته‌ایم و راه‌های بررسی ریسپانسیو بودن یک سایت را به شما گفته‌ایم.

محتوا را فراموش نکنید

حتی اگر وب سایت شما به زیبایی طراحی شده باشد، بدون محتوا چیزی به جز یک صفحه خالی نیست. وب سایت خوب باید هم طراحی خوب داشته باشد و هم محتوای خوب. بنابراین مطمئن شوید که همه صفحات شما محتوای منحصر به فرد دارد که ارزش دیده شدن دارند.


 سادگی زیباست

قرار دادن چیزهای زیاد در هر صفحه باعث میود وب سایت شما سردرگم شود. برای بازدید کنندگان وب سایت سخت است تا موضوعی را که دنبال آن هستنند در میان لینک ها و تصاویر پیدا کنند. ساده بودن صفحات وب سایت باعث میشود کار با وب سایت شما ساده تر شود.


نویگیشن در سایت باید قابل درک باشد

هیچ چیز خسته کننده تر از این نیست که نتوانید محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید. صفحه ها باید هوشمندانه از بالا تا پایین طراحی شوند طوری که بازدیدکننده ها بتوانند به راحتی در بین بخش های مختلف سایت شما بگردند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 165
  • بازدید ماه : 483
  • بازدید سال : 1,604
  • بازدید کلی : 12,466