loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 79 جمعه 16 آبان 1399 نظرات (0)

قطعا برای کسانی که زیاد اهل انواع  بازی های کامپیوتری و... هستند و به گونه ای خود را گیمر می دانند با انواع دستگاه هایی چون پلی استیشن آشنا هستند، از گذشته تا به امروز که پلی استیشن ها وجود داشتند بر اساس فناوری های به روز و همچنین فرآینو تغییر دنیای تکنولوزی روز به روز ویژگی های جدیدی به دستگاه ها اضافه می شود در این بین پلی استیشن ها هم همین گونه بوده اند و با گذشت مدت زمانی تغییراتی برای آن به وجود آمد، یکی از سوالاتی که کاربران در رابطه با آن بسیار کنجکاو بودند مشخصات دستگاه پلی استین 5 است بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله پلی استیشن 5 را به طور حرفه ای بررسس کنیم، اگر قصد خرید این دستگاه را دارید پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

شرکت سونی

سونی سکوتش را شکسته است. مشخصاتِ فنیِ پلی استیشن 5 اکنون در اختیارِ همگان قرار گرفته و معمارِ سیستم، مارک سِرنی معرفیِ مبسوطی از ماهیتِ سخت‌افزارِ جدید و گام‌هایی که باید برای یک جهشِ پایان‌نسلیِ واقعی نسبت به پلی‌استیشن 4 انتظار داشته باشیم را ارائه می‌کند. دیجیتال فاندری شانسِ این را داشته که سخنرانیِ سرنی را چند روز زودتر ببیند و فرصتش را داشت که پس از آن با مارک سرنی در مورد ماهیتِ سخت‌افزارِ اختصاصیِ پلی‌استیشن و فلسفه‌ی قرار گرفته در پسِ طراحیِ آن با جزئیاتِ بیشتری گفت‌وگو کند.

سخنرانیِ مشروحِ منتشر شده از مارک سرنی، مجموعه‌‌ اطلاعاتِ جدیدی درباره‌ی برنامه‌های سونی برای کنسولِ نسلِ بعدیِ را در بر دارد و این تازه قبل از این است که بخواهیم به مشروحِ اطلاعاتی که مارک سرنی در گفتگوی اختصاصی با ما به اشتراک گذاشته است بپردازیم. با این فرض، محتوای جاری را دو قسمت می‌کنیم. امروز به آنچه که از پخشِ آنلاینِ سونی آموخته‌ایم می‌پردازیم و کمی بعدتر، جزئیاتِ بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت. در مجموع این عناوینِ اصلیِ مواردی است که امروز پوشش خواهیم داد:

 

مشخصات فنی پلی‌ استیشن 5

بطور خلاصه، مشخصات PS5 بدین شرح است:

پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz

پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز

حافظه: 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و 256 بیتی

پهنای حافظه: 448 GB/s

فضای ذخیره‌سازی داخلی: 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده

فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe

پشتیبانی از هارد اکسترنال USB

درایو نوری: درایور بلوری 4K UHD

 

پلی استیشن 5 در بخش صوتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. طبق اعلام سرنی، PS5 با کمک پردازنده AMD می‌تواند صدایی کاملا سه‌بعدی را ارائه دهد. همچنین این کنسول دارای هارد دیسک SSD است که باعث می‌شود سرعت لود شدن بازی‌ها بسیار کمتر شود. مارک سرنی برای نشان دادن این موضوع، بازی Spider-Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن 4 حدود 15 ثانیه طول می‌کشد، اما این زمان روی پلی استیشن 5 تنها 0.8 ثانیه است. البته وجود هارد SSD فقط مربوط به سرعت لود بازی‌ها نیست، بلکه روی اجرای روان‌تر آنها نیز در PS5 تاثیرگذار خواهد بود.

 

هسته گرافیکی پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 در ظاهر بسیار قدرتمند است اما ظاهرا بخشی از کار برعهده توسعه‌دهندگان است و آن‌ها باید خود را با این ویژگی‌های جدید تطابق دهند. سوال اینست که وقتی پردازنده به نهایت مصرف انرژی و کلاک برسد چه می‌شود؟ مارک سرنی در ارائه خود به شکلی بی‌باکانه تایید کرد که پردازنده و پردازشگر گرافیکی همواره به ترتیب با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز و ۲.۲۳ گیگاهرتز عمل نخواهند کرد.

 

سرنی از قابلیت‌هایی سخن می‌گوید که شباهت زیادی به محصولات آتی AMD بر مبنای تکنولوژی RDNA 2 دارند. یک بلوک جدید به نام «موتور هندسه – Geometry Engine» به توسعه‌دهندگان کنترلی بی‌حد و حصر بر مثلث‌ها و شالوده گرافیکی می‌دهد و بهینه‌سازی حذف هندسی را هم آسان می‌کند. از دیگر قابلیت‌های کنسول هم «شالوده شیدر» است که به نظر بسیار شبیه به مش شیدرها در معماری تورینگ انویدیا و پردازشگرهای گرافیکی آتی RDNA 2 می‌رسد.

 

اگرچه سرنی اشاره‌ای به تکنولوژی‌هایی نظیر پشتیبانی از یادگیری ماشین یا شیدینگ متغیر نمی‌کند، پلی استیشن به لطف «موتور تقاطع – Intersection Engine» قادر به رهگیری پرتو مبتنی بر سخت‌افزار خواهد بود و سرنی می‌گوید این تکنولوژی «براساس استراتژی AMD برای پردازشگرهای گرافیکی پی‌سی» توسعه یافته. تا پیش از این گمانه‌زنی‌هایی راجع به یک بلوک اکسترنال شده بود، اما اینطور نخواهد بود. درست مانند Navi نسل بعد و ایکس باکس سری ایکس، سخت‌افزاری رهگیری پرتو درون شیدرها ساخته و کاملا با آن‌ها ادغام شده. درست مانند رویکرد RDNA، پلی استیشن 5 به همان راهکارهای رهگیری پرتو دسترسی خواهد داشت که پیشتر در کامپیوترهای شخصی دیده‌ایم – بازتاب‌ها، امبینت آکلوژن، سایه‌ها و نورپردازی سراسری همگی آن‌جا خواهند بود.

 

صدای سه بعدی بی نظیر با Tempest Engine

یکی از مباحثی که در خصوص پلی استیشن 5 مورد بحث بوده است، عدم استفاده از صدای حرفه ای در بازی ها برای محصولاتی است که در بازار منتشر می شود. این مسئله سونی را به اجبار وا داشته است تا صدای مورد استفاده در نسل بعدی را حرفه ای تر کار کند. در واقع در طول نسل فعلی ما استفاده حرفه ای از صدا نداشته ایم و تنها برخی از بازی ها از صدای حرفه ای استفاده کرده بوده اند. تمامی این موارد در کنار باعث شده بوده است تا هسته های SPU نتوانند کاربرد زیادی برای پردازش صدا داشته باشند. از این روی سرنی به فکر افتاده است تا استانداردهای صدا برای بازی های امروزی را به وسیله PSVR تقویت کند و در واقع صدای محیطی را بهتر کند. در این واحد مخصوص صدا ما می توانیم پشتیبانی خوبی از 50 منبع صوتی داشته باشیم که کیفیت بالایی دارند و موتور Tempest Engine در پلی استیشن 5 می تواند به خوبی از صدای با کیفیت بیشتر پشتیبانی داشته باشد.

 

تمامی این اصول حضور و موقعیت برای سونی بوده است که باعث استفاده از موتور صدای با کیفیت بوده است. در پلی استیشن 5 ما می توانیم صدای شفافی از برخورد قطرات باران با زمین داشته باشیم و همچنین به گیمر حس بارندگی واقعی را القا کنیم. در مورد معنای آن می توانیم بیشتر توضیح دهیم که با استفاده از این موتور صدا می توانیم موقعیت اشیاء را بیشتر تشخیص دهیم و همچنین دانشی را در نظر داشته باشیم که بسیار حیرت انگیز می باشد. به طور کلی می توان گفت که اندازه و شکل سر گیمر به عنوان معیار در ارائه صدا در نظر گرفته می شود.

 

قیمت احتمالی پلی استیشن 5

هیدکی یاسودا که در موسسه تحقیقاتی اِیس (Ace) مشغول به کار است، با انتشار یک گزارش به بررسی جنبه‌های مختلف تجارت سونی در سه ماهه نخست سال 2019 میلادی پرداخت. در یکی از بخش‌های این گزارش به پلی استیشن 5 پرداخته شده که با توجه به آن، این کنسول 499 دلار قیمت داشته و در نوامبر سال 2020 میلادی عرضه خواهد شد.

 

یاسودا متعقد است به دلیل سخت افزاری قدرتمندی که برای پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده و البته رفع نقص‌هایی که در پلی استیشن 4 دیده بودیم، سونی بار دیگر در زمینه انتشار کنسول‌ به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. طبق پیش بینی‌های این تحلیلگر ژاپنی، کنسول جدید سونی در سال نخست (تا 31 مارس 2021) عرضه خود 6 میلیون واحد فروش خواهد داشت که این رقم در سال دوم (تا 31 مارس 2022) عرضه به 15 میلیون واحد می‌رسد.

 

یاسودا در پایان این بخش از گزارش خود نوشت معرفی سرویس استریم بازی‌های ویدئویی از سوی گوگل که با نام استیدیا شناخته می‌شود، تاثیر قابل توجهی روی پلی استیشن 5 نخواهد داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمامی موارد گفته شده پیش بینی هستند.

پیش از این نیز گزارش دیگری در فضای منتشر شده بود که از قیمت 500 دلاری پلی استیشن 5 خبر می‌داد؛ چنین قیمت گذاری می‌تواند بازخوردهای منفی تعدادی از طرفداران را به همراه داشته باشد. با اینحال، نباید فراموش کرد که در این کنسول از سخت افزار قدرتمند و تکنولوژی‌های جدید استفاده شده است که با در نظر گرفتن آن‌ها، اعلام چنین قیمتی چندان دور از ذهن نیست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 424
  • بازدید سال : 1,545
  • بازدید کلی : 12,407