loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 61 سه شنبه 27 مهر 1400 نظرات (0)

کرک چیست و چه استفاده ای از آن می شود ؟ چگونه کرد کنیم ؟ نرم افزار کرک شده یعنی چه ؟ و... خیلی از افراد این سوال را از ما می پرسند  در واقع قطعا برای شما هم پیش امده است که می خواهید برای خود تنرم افزاری دانلود کنید اما با لینک دانلود نرم افزار کرک شده نیز رو به رو می شود اصلا این کرک یعنی چه ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به کرک نیز صحبت کنیم . تا بحال برای شما هم پیش آمده که بعد از نصب یک نرم افزار، برنامه اجرا نمی شود یا بعد از مدتی، از کار می افتد. دلیلش اینکه اکثرا نرم افزار ها را بصورت رایگان دانلود و نصب می کنیم و اقدامی برای خرید قانونی آن نمی کنیم. تنها راه رفع این مشکل، کرک نرم افزار است .در واقع یکی از دلایل این امر این است که شركت هاي نرم افزاري از اين طريق محصولاتشان را در اختيار شما قرار مي دهند تا آن را تست کنيد و در صورت علاقه مندي يا احتياج به آن بازي يا نرم افزار شما را ترغيب به خريد آن نرم افزار کنند.

Crack  نرم افزاري چيست

کرک فايلي هست که به شما اجازه ميده از برنامه اي که در اختيار دارين به طور کامل استفاده کنين.
هر شرکتي يا شخصي که برنامه اي رو ميسازه و مي خواد از راه فروش اون برنامه پول در بياره معمولاً محدوديت هايي رو در نسخه رايگان برنامه قرار ميده(مثل محدوديت زماني و ...) که اگه شما بخواين از اون برنامه به طور کامل استفاده کنين بايد براي اون برنامه پول بدين تا (مثلاً با استفاده از شماره سريالي که به شما داده ميشه) محدوديت ها رو از روي اون برنامه بردارين.


کرک چیست و چگونه کار می کند؟

معمولا شرکت های نرم افزاری، نسخه آزمایشی محصولاتشان را فقط برای تست، همراه با محدودیت هایی بصورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند تا در صورت علاقه مندی یا احتیاج به آن بازی یا نرم افزار شما را ترغیب به خرید نسخه کامل آن کنند. برای اینکه بتوان بدون وجود این نوع محدودیت ها از این محصولات نرم افزاری بصورت رایگان استفاده کنیم، باید آنها را کرک کنیم. کرک به معنی هک کردن نرم افزار است. قبلا در انزل وب، طریقه پیدا کردن سریع کرک،پچ هر برنامه و بازی را بررسی کردیم.

توزیع نسخه های کرک شده در اکثر کشورها غیرقانونی است. اما در کشور ایران، به علت نبودن قانون کپی رایت، بسیاری از نرم افزار ها و بازی های کرک شده در دسترس کاربران هستند. همه چیز به خود شما بستگی دارد، اینکه شما ترجیح می دهید هزینه نرم افزار را پرداخت کنید یا اینکه به سراغ نسخه کرک شده آن بروید.


استفاده از اصطلاح crack و crack

اصطلاح crack معمولاً برای پرونده های مورد استفاده در برنامه های کرک نرم افزاری به کار می رود . نسخه رایگان بسیاری از نرم افزارها خیلی از قابلیت ها را ندارد بنابراین هکر ها برای استفاده و انتشار نسخه غیر رایگان نرم افزارها با شکستن قفل ها یا کرک کردن امکان استفاده و کپی کردن نسخه غیر رایگان نرم افزارها را ممکن میسازند. 

نرم افزارهای تجاری معمولاً از کلیدها یا product key برای تأیید اعتبار کاربر و نرم افزار هنگام نصب استفاده می کنند. بدون کلید یا product key ، این نرم افزار ها غیر قابل استفاده هستند.  کرک نرم افزار برای عبور از این ویژگی امنیتی، یک کلید یا product key  تولید میکنند که اگر تا کنون از آن استفاده کرده باشید معمولا یا keygen  است یا این اطلاعات در پوشه ای به نام crack  قرار گرفته اند. با این روش ،  یک فایل را تغییر میدهد تا نرم افزار را فریب دهد و اجازه دهد که هکر از آن استفاده کند ، درست مثل اینکه کلید سریال صحیح قبلاً وارد شده باشد.

 همه توصیفات کرک کردن شبیه به هم هستند. آنها اشاره به ورود به یک سیستم ایمن را دارند. فرم یا روش آن هرچه که باشد به معنی عبور از یک سیستم امنیتی است.


بعضی از کرک ها به شکل ّّآیکون خود نرم افزار میباشد روش کار این نوع کرک اینگونه است که ما بعد از اینکه نرم افزار مورد نظرمان را نصب کردیم باید کرکی را که آیکون آن هم اسم و هم شکل آیکون اجرائی نرم افزار میباشد را copy و در شاخه ای که نرم افزار نصب شده است paste نماییم در اینگونه مواقع شما پیغامی را دریافت مینمایید که باید گزینه yes را کلیک نمایید تا آیکون کرک شما جایگزین (Overwrite) آیکون اصلی شود . < اغلب بازیها از این روش کرک استفاده مینمایند>
این نکته را هم یاد آور شوم که اگر به همراه فایل کرک (exe.) فایلهای با پسوند dll. یا ini. یا dat. وجود داشت شما آنها را نیز باید کپی کرده و در شاخه نصب نرم افزار paste نمایید .
در مورد این نوع کرک باید ذکر کنم که حتما" در هنگام کرک کردن باید نرم افزار مورد نظر بسته باشد یعنی در حال اجرا نباشد و الا پیغام خطا دریافت مینمایید .

یک نوع دیگر کرک وجود دارد که به KeyGen یا KeyMaker معروف هستند که روش آن با روش قبلی متفاوت است . این نوع کرک برای ساختن سریال به کار میرود , روش کار آن هم به این صورت است که شما با وارد کردن یک اسم یا شماره و در برخی موارد ایمیل در فیلد مشخص کرک و فشار دادن دکمه مربوط به آن یک کد جدید دریافت میکنید که معمولا" با وارد کردن آن در قسمت منو و در بخشی با عنوان Register یا Enter Code یا Registeration یا چیزی توی همین مایه ها برنامه فعال و کامل میشود .
در بعضی از موارد در همین بخش Registeration که در بالا گفتم یک کد وجود دارد که شما باید آن را در کرک (KeyMaker) وارد نمایید تا KeyMaker کد یا سریال راه انداز را برای شما بسازد 

نوع ديگر كرك ها به Patch يا Patcher معروف هستند , در اين نوع كرك ها معمولا" دكمه اي با نام Choose يا Browse يا Patch و يا چيزي ديگري با همين معني وجود دارد كه با فشار دادن آن بايد آدرس آيكون يا فايلي از نرم افزار كه خود كرك مشخص كرده را در پوشه ای که نرم افزار مورد نظرتان نصب شده است را بهش بدهيد تا نرم افزار را بصورت کامل تبديل کند

بعضي مواقع وقتي ما يك كرك را دانلود مينماييم بعد از باز كردن آن متوجه يك فايل Notepade به همراه چند فايل ديگر ميشويم .در اين صورت شما بايد فايل Notepad درون كرك را باز كرده و سريال مورد نظر را در بخش Register نرم افزار وارد نماييم .

 اين رو هم بدانيد در اصل كرك و كرك كردن نرم افزارها يك كار غير قانوني در سطح جهانه ولي چون كشور ما هنوز به قانون كپي رايت نپيوسته و مهمتر از اون به علت محدوديت خريد اينترنتي در ايران شاید ما چاره اي جز كرك كردن نداريم
در ضمن هیچوقت کرک برنامه همراهش نیست و برنامه هایی که شما به همراه کرک دانلود می کنید شخص دیگه ای (غیر از سازنده برنامه) اون رو جایی آپلود کرده تا زحمت شما رو کم کنه.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 432
  • بازدید سال : 1,553
  • بازدید کلی : 12,415