loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 79 سه شنبه 18 آذر 1399 نظرات (0)

 اگر تا کنون وارد حوزه ی طراحی  سایت شده باشد و یا تا حدودی در رابطه با آن بدانید قطعا با اصطلاحات طراحی سایت آشنا شده اید ، در حقیقت موضوع طراحی سایت رسپانسیو جزو موضوعاتی است که  برای خیل از افراد  سوالات متداولی در رابطه با آن وجود دارد بنابراین تصمیم  گرفتیم تا در مقاله ای به طور مخنصر و مفید طراحسیسات رسپانسیو را به شما معرفی کنیم و کاربردها و معایب و مزایا آن را برای شما شرح دهیم پس اگر در رابطه با طراحی سایت می خواهید اطلاعاتی را به دست آورید پیشنهاد می کنم تا امنهای این مقاله همزاه ما با شید . قبل از این که به سراغ مطالب مهم برویم بهتر است یک تعریف کوچکی از طراحی سایت رسپانسیو داشته باشیم ،در واقع رسپانسیو بودن سایت باعث می شود تا سایت شما در دستگاههای مختلفی مانند انواع گوشی ها تبلت ، لبتاب و ... در سایز و ابعاد مناسب و با وضوح بالا نمایش داده شود . 

 

طراحی وب سایت ریسپانسیو چیست ؟

طراحی سایت ریسپانسیو آنقدر امروزه اهمیت دارد که تمام پروژه‌هایی که توسط تیم طراحی وب سایت وب‌رمز پیاده‌سازی می‌شود به صورت ریسپانسیو می‌باشد. در گذشته از قالب ریسپانسیو در طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی استفاده نمی‌شد و اگر مشتری درخواست طراحی سایت ریسپانسیو داشت باید هزینه جداگانه پرداخت می‌کرد و تیم طراحی دوباره برای یک سایت وقت می‌گذاشت و کدهای سایت را اصلاح می‌کرد. اما امروزه برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه شرکت و مشتریان از همان ابتدا طراحی سایت ریسپانسیو توسط شرکت ارائه می‌شود و این قابلیت تاثیری بر روی هزینه طراحی سایت ندارد زیرا ریسپانسیو بودن یک قابلیت مهم برای رابط کاربری به حساب می‌آید.

چرا واکنش‌گرا بودن سایت مهم است؟

ریسپانسیو بودن صفحات باعث می‌شود کاربر حین مراجعه به سایت، تجربه‌ی بهتری داشته باشد. بدون نیاز به زوم کردن در صفحه تمام مطالب را بخواند، تصاویر را ببیند به گونه‌ای که استفاده از وب‌سایت برای او آزاردهنده نباشد.

همچنین واکنش‌گرایی صفحات اثر بسیار خوبی در سئو خواهد داشت. گوگل به وب‌سایت‌هایی که برای کاربران خود ارزش قائل شده و برای راحتی آنها طراحی مناسبی دارند، بیشتر توجه می‌کند! یعنی شانس شما برای قرارگیری در سطرهای اول از نتایج جستجو بیشتر می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی آموزش‌ سئو مراجعه کنید.

 

یک سایت ریسپانسیو باید حداقل دارای سه پوسته برای پهنای باند مرورگر باشد. اعدادی که ما در زیر می گوئیم به صورت مثال است.

کوچک: زیر600 پیکسل. این سایز برای اغلب تلفن های همراه می باشد.

متوسط:  600 تا 900 پیکسل. این سایز برای اکثر تبلت ها، برخی از تلفن های همراه بزرگ و رایانه های کوچک مانند نوت بوک ها می باشد.

بزرگ: بیش از 900 پیکسل. این سایز برای کامپیوترهای شخصی رومیزی می باشد.

 

هر کدام از این پوسته ها باید متن و عناصر گرافیکی یکسانی داشته باشند اما هر کدام باید به گونه ای طراحی شوند که بهترین نمایش را در همان دستگاه داشته باشند.

 

عملکرد مناسب طراحی ریسپانسیو در وب سایت

امروزه اکثر وب سایت های محبوب و پربازدید از طراحی ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا بهره‌مند هستند. به عنوان مثال یکی از وب سایت هایی که در زمینه طراحی ریسپانسیو، عملکرد بسیار خوبی را نشان می‌دهد، وب سایت NasleWeb است. طراحی این وبسایت به گونه‌ای است که پهنای عریض و کشیده‌ای دارد، اما هنگامی که مرورگر وب خود را از حالت تمام‌صفحه خارج می‌کنید، پهنای صفحه این وب سایت نیز متناسب با عرض مرورگر شما تغییر می‌کند. اندازه متون و سایر عناصر موجود در صفحه نیز همگی کوچک شده تا با اندازه مرورگر همخوانی داشته باشد.

 

هنگامی که وب سایت از طراحی ریسپانسیو بهره‌مند باشد، در واقع نشان‌دهنده این نکته است که طراحان آن، برای عادت‌ها و نیازهای مخاطب احترام بیشتری قائل هستند. این نوع از طراحی سایت ریسپانسیو علاوه بر ایجاد زیبایی بصری بیشتر، باعث جذب بینندگانی با انواع ابزارها)  devices) خواهد شد. مدیران وب سایت هایی که اهمیت این نکته را نادیده می‌گیرند، به زودی از گردونه رقابت حذف خواهندشد.

 

چگونه بفهمیم یک سایت ریسپانسیو طراحی شده است؟

برای تست رسپانسیو می توانید مرورگر خود را ازحالت maximize خارج کنید و با موس خود صفحه مرور گر را کوچک و بزرگ کنید، می بینید که سایز صفحه تغییر می کند اما نوشته ها و لینک ها همچنان خوانا هستند و نیازی به zoom in و یا zoom out و اسکرول ندارند، این کار را هم در صفحه اصلی و هم در صفحات داخلی تست کنید.

 

در سالهای اخير توجه زيادی به اين نوع از طراحی شده است، طراحی ريسپانسيو حتی اپليکيشن‌های اختصاصی را به چالش می کشد و مواردی ديده شده که صاحبان سايت‌های معتبر به جای تمرکز روی اپليکيشن‌ها به طراحی ريسپانسيو روی آورده‌اند.

 

گوگل نیز رسما طراحی وبسایتها بصورت واکنش گرا را توصیه کرده است.

 

اهمیت طراحی ریسپانسیو در تجربه کاربری

نکاتی که در طراحی سایت ریسپانسیو مورد توجه قرار می‌گیرید در واقع نکات مهمی است که توسط تجربه کاربری (User experience) تعیین شده است. قوانین مربوط به تجربه کاربری به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن محصول دچار تغییراتی می‌شود که استفاده از آن برای کاربر ساده و لذت‌بخش می‌شود. طراحی سایت انطباق‌پذیر یک عملیات انسانی است که تعیین می‌کند یک سایت در دستگاه‌های مختلف با سایز نمایشگر متفاوت دچار چه تغییراتی شود تا نحوه نمایش سایت برای کاربر مطلوب باشد. این مطلوبیت نمایش شامل موارد زیر می‌باشد :

 

حذف اسکرول افقی سایت

سازگاری با سایز مختلف نمایشگر

تغییر رزولوشن

انتخاب فونت مناسب

راحتی مطالعه مطالب

طراحی مناسب برای کاربران موبایل یا موبایل فرندلی (Mobile Friendly)

روش‌های رسپانسیو کردن صفحات وب

به کمک media@ در CSS
با کمک media@ می‌توان به عناصر html، در هر سایز از صفحه مرورگر، استایل‌های مختلفی را اعمال کرد. (از HTML بیشتر بدانید)
به مثال زیر توجه کنید.
استفاده از Bootstrap
بوت استرپ یک فریم‌ورک معروف است که از HTML ,CSS ,JQuery استفاده ‌می‌کند تا صفحات وب را رسپانسیو کند. Bootstrap کاملاً رایگان است. با اضافه کردن فایل‌های آن به پروژه‌ی خود می‌توانید حین نوشتن کدهای html‌ از آنها استفاده کنید. در مقالات بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
استفاده از W3.CSS
یک فریم‌ورک از CSS است که به طراحی صفحات رسپانسیو کمک می‌کند. اساس کار این فریم‌ورک به صورت پیش‌فرض mobile-first (طراحی بر اساس صفحه‌ی موبایل) است.
فریم‌ورک‌های زیادی هستند که طراحی ریسپانسیو را برای طراحان وب ساده‌تر کرده‌اند. همه‌ی این ابزار‌ها یک هدف دارند و آن هم رضایت کاربر حین بازدید از سایت است!
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 420
  • بازدید سال : 1,541
  • بازدید کلی : 12,403