loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 82 پنجشنبه 08 آبان 1399 نظرات (0)

اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنید اولین کلمه ای که ممکن است آن را زیاد شنیده باشید دامنه است ، دامته یک سایت تقریبا همانند یک اسم و فامیلی است که برای یک شخص در نظر میگیرند با وجود دامنه شما سایت شما برای خود یک هویت پیدا خواهد کرد . اگر شما هم قصد داشته باشید که یک سایت بزنید و کسب و کار خود را به صورت آنلاین و اینترنتی هم گسترش دهید اولین موردی که باید به فکر آن باشید انتخاب دامنه و خرید آن است . دامنه نام دیگری هم دارد که زیاد شناخته شده نیست ، نام دیگر دامنه ف دامین است . در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری را در رابطه با دامنه یا دامین خواهید یافت . 

 

دامنه چیست ؟

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد ، مانند ."Google.com":هردامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که قسمت اول ماهیت آدرس 'www' قسمت دوم نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name) به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند ، نام دامنه همان نام سایت است (مانند wikipedia) و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود (مانند org). گاه در مورد دامنه ‌های جهانی (چی تی ال دی، این با حرف G به معنی Global) این ترتیب معکوس می‌شود یعنی سی تی ال دی قبل از جی تی ال تی می‌آید مانند ru.com که برای روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دامنه‌ها شامل دو بخش اصلی هستند

اولین چیزی که باید بدانید این است که دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید. 

پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند. 

 

توضیح دامنه با مثال

 برای مثال اگر شما مغازه پخت کیک خانگی داشته باشید، آدرس دامنه شما می تواند: نام برند + cake باشد. مثلا: samancake. جزء دوم دامنه، پسوند آن است. برای مثال پسوند ایران سرور COM. است که این پسوند توسط خود شما انتخاب می‌شود.

یکی از پسوندهای دیگر که از ارزش بسیار زیادی برخوردار است، .IR می باشد. پسوند .IR یکی از پسوندهای محبوب بین کاربران ایرانی است که مفهوم آن کشور ایران است. کشورهای مختلف با استفاده از نام اختصاری پسوندهای خود را دارند.

 

بعد از خرید دامنه چه کنیم ؟

پس از اینکه دامنه را خریداری کردیم، نوبت به خرید هاست می‌رسد که می‌توانید هاست وب سایتتان را از ایران سرور تهیه کنید. هاست ها انواع مختلفی دارند، برای مثال اگر وب سایت شما قرار است که با سیستم مدیریت محتوا یا CMS وردپرس ساخته شود، پیشنهاد می‌کنیم از هاست وردپرس ایران سرور استفاده کنید.

پس از اینکه هاست خود را خریداری کردید، نوبت اتصال هاست به دامنه می‌رسد که کار زیاد سختی نیست و تنها کاری که نیاز است انجام دهید، تنظیمات DNS است.

 

انواع پسوند دامنه

پسوند ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند، اما همه آن ها ملزم به دریافت مجوز از شرکت ICANN می باشند، به پسوند هایی که مجوز رسمی دارند TLD یا (Top Level Domain) می گویند ، که در ادامه این مقاله قصد داریم عنوان آن ها را برای شما همراهان وبلاگ پارس پک توضیح دهیم با ما همراه باشید

 

پسوندهای اختصاصی (ویژه) 

پسوندهایی كه افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند:  .gov , .edu , .co.ir , .org.ir  كه در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارك و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود.

 

نکات انتخاب نام دامنه

اولین نکته  نامی است که انتخاب میکنید مشابه یک برند و معروف نباشد زیر در هنگام سئو و بهینه سازی به مشکل میخورید یا ممکن است به دلیل مسائل برندیگ دومین شما توقیف شود

نام domain باید بسیار کوتاه باشد، بنا بر این تاجای ممکن آن را خلاصه کنید

باید قابل تلفظ آسان و حفظ کردن باشد تا کاربران را به درده سر نیندازد

تا جای ممکن سعی کنید نام فیلد کاری شما در آن گنجامده شود برای مثال اگر شما در فروش دوچرخه هستند از docharkhe یا bicycle در نام دامنه استفاده کنید

و همچین تاجای ممکن از فاصله (یعنی خط تیره یا دش) و اعداد استفاده نکنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 113
  • بازدید ماه : 431
  • بازدید سال : 1,552
  • بازدید کلی : 12,414