loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 64 سه شنبه 18 آبان 1400 نظرات (0)

هوش مصنوعی چیست ؟ هوش مصنوعی چه کاربردی دارد ؟  با وجود هوش مصنوعی چه کارهایی می توان انجام داد ؟  و.... قطعا افراد زیادی همانند من وجود دارند که با کاربرد هوش مصنوعی چندان آشنایی ندارند ، من خودم از اطراف و رسانه ها زیاد نام هوش مصنوعی را شنیده ام اما  تا به حال به دنبال آن نرفته ام تا اطلاعات بیشتری در موردش پیدا کنم ، اگر شما هم هاند سوالات زیادی در مورد هوش مصنوعی دارید توصیه می کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .

یکی از قدیمی ترین دستاورد های دنیا و جهان هوش مصنوعی می باشد که حتی آن را با نام هوش ماشینی هم می شناسند و شاید با شنیدن نام هوش متنوعی تصاویر مختلفی در ذهن شما به وجود آید . هوش مصنوعی در حقیقت شاخه ای از علم کامپیوتر می باشد . هوش مصنوعی قطعا در آینده ی نه چندان دور می تواند  زندگی همه انسن ها را تحت تاثیر قرار میدهد،  هوش مصنوعی در دنیا چنان از اهمیت زیادی زیادی برخورار می باشد که بیشتر کشور های بزرگ جهان به اهمیت  توسعه آن واقف هسند و در انواع دانشگاه های بزرگ دنیا نیز مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرد .  

هوش مصنوعی چیست؟
خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد. هوش مصنوعی که امروزه از آن یاد می‌شود در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

کاربرد هوش مصنوعی
از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در زندگی کاربران دهه‌ی ۲۰۱۰، می‌توان به کنسول بازی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ابزار کینکت آن اشاره کرد که پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، درک ساختار سه‌بعدی بدن را ممکن می‌کرد. دستیارهای صوتی نیز به‌مرور به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌شدند که کاربرد فناوری جدید را در زندگی ما بیشتر کردند. دستاورد مهم بعدی، شکست قهرمان بازی گو لی سدول، توسط هوش مصنوعی AlphaGo در سال ۲۰۱۶ بود. یک سال بعد، آلفاگو توانست کی جی، قهرمان وقت بازی را شکست دهد که به گواه بسیاری، نقطه‌ی مهم پیشرفت هوش مصنوعی در تاریخ بود. بازی گو پیچیدگی‌های بسیار بیشتری نسبت به بازی شطرنج دارد و توانایی شکست دادن قهرمان آن، نشان‌دهنده‌ی هوشمندی بسیار بالای کامپیوتر بود.

جک‌کلارک در مقاله‌ای در بلومبرگ، سال ۲۰۱۵ را سال شکوفایی هوش مصنوعی دانست. استفاده‌های پراکنده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۱‍۲، به ۲،۷۰۰ پروژه‌ در سال ۲۰۱۵ رسیده بود که انفجاری از کاربردهای علم قدیمی را نشان می‌داد. توسعه‌‌ی زیرساخت‌های پردازش ابری و امکانات بیشتر داده‌ای که در اختیار محققان بود، شبکه‌های عصبی را به ابزارهای قابل دست‌رس همگان تبدیل کرد که توسعه‌ی فناوری را آسان‌تر کرده بود. در سال ۲۰۱۷، نتایج یک نظرسنجی ادعا کرد که یک‌پنجم شرکت‌های حاضر، هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای در فعالیت‌های خود به‌کار گرفته‌اند. درنهایت امروز به وضعیتی رسیده‌ایم که شاید زندگی بدون حضور کارگزارهای هوشمند، برای بسیاری از ما غیرممکن باشد. ازطرفی روز‌به‌روز نگرانی‌ها درباره‌ی توسعه‌ی بی‌ حد و حصر هوش مصنوعی نیز افزایش می‌یابد.

اهداف هوش مصنوعی چه چیزهایی هستند؟
اهداف و مسئله‌های تاریخی در حوزه AI عبارتند از:

توانایی استدلال کردن (reasoning)
ایجاد درخت دانش به منظور استفاده از دانش قبلی برای حل مسائل جدید
توانایی برنامه ریزی و تعیین استراتژی
توانایی یادگیری
پردازش زبان طبیعی
درک محیط پیرامون (machine perception)
و بزرگ‌ترین هدف متخصصان هوش مصنوعی نیز دستیابی به یک هوش عمومی (General AI) هست که توانایی همه‌ی کارهای بالا را با هم دارد و کاملا هوشمند است.

AI یک علم بین رشته‌ای است و در آن از علوم مختلفی مانند علوم کامپیوتر، مهندسی اطلاعات، ریاضیات، روانشناسی، زبان شناسی و فلسفه استفاده می‌شود. هوش مصنوعی با این پیش فرض به وجود آمده است که ما می‌توانیم به طور کامل هوش انسانی را شبیه سازی کنیم و به شکل یک AI درآوریم. شبیه سازی AI مسائل فلسفی و اخلاقی زیادی نیز به وجود آورده است؛ عده‌ای عقیده دارند که هوش مصنوعی خطری برای بشریت به حساب می‌آید. برخی نیز می‌پندارند هوش مصنوعی یک بیکاری عمومی به وجود خواهد آورد (به خاطر گرفتن جای انسان‌ها در انجام بسیاری از امور). به عنوان نمونه می‌توانید مقاله‌ی ایلان ماسک در کنفرانس جهانی AI: خطر هوش مصنوعی از کلاهک هسته‌ای بیشتر است را مطالعه کنید.

شباهت مغز انسان و شبکه هوش مصنوعی
بین مغز انسان و هوش مصنوعی تفاوت‌های وجود دارد: مغز انسان آنالوگ است در صورتی‌که کامپیوتر دیجیتال است. نوع بازیابی حافظه در مغز انسان بر اساس آدرس محتواها است همچنین مغز انسان دستگاه موازی است در صورتی‌که کامپیوتر مدولار و ترتیبی است. سرعت پردازش در مغز ثابت نیست.

خطرات هوش مصنوعی
اتوماسیون شغل‌ها، کاهش امنیت و حریم خصوصی، بدافزار هوش مصنوعی و سوءاستفاده از سلاح‌های خودمختار از خطرات هوش مصنوعی است.

جمع بندی
با توجه با تجربه کسب شده از کاربردهای هوش‌مصنوعی، این امکان وجود دارد در اکثر مسائل روزمره ورود کند تا فرآیند رشد بشر رو بهبود بخشیده و زندگی را ساده تر کند. مسائل مختلفی از جمله نگرانی های احتمالی آینده این موضوع در حال حاضر نمی تواند مانعی بر سر راه پیشرفت آن باشد و با پیشرفت های نرم افزاری و سخت افزاری بهره گیری از هوش مصنوعی فزاینده تر می شود.

در این دست نوشته سعی شد تعریفی از هوش مصنوعی آورده شده و انواع دسته بندی آن گفته شود. این مطلب مقدمه ای برای شروع مباحث تخصصی آینده خواهد بود و ما را یاری می کند که به شکل مفیدتری موضوعات تخصصی در این زمینه را برای خواننده بازگو کنیم. پس ما را در این راه همراهی کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 423
  • بازدید سال : 1,544
  • بازدید کلی : 12,406