loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 66 چهارشنبه 10 شهریور 1400 نظرات (0)

تعریف وب سایت و وب پورتال

وب سایت نمود آنلاین هر کسب و کاری است اما وب پورتال کاربرمحور است، یعنی کاربران برای یافتن داده‌ها یا اطلاعات خاصی وارد پورتال می‌شوند. این دو به نظر شبیه هم هستند، اما معانی متفاوتی دارند. بگذارید پیش از پرداختن به تفاوت وب سایت و پورتال ، ابتدا هر کدام را جداگانه تعریف کنیم.

تفاوت سایت و پورتال و انواع پورتال

يک سازمان دسته بندی گوناگونی و متنوعي از کاربران دارد که مشتريان، شرکا و کارمندان از جمله آن‌ها به‌شمار می‌روند و بسته به نوع کاربر نیازهای متفاوتی برای هر کدام وجود دارد.
جلب اعتماد کاربران برای خرید اینترنتی
به منظور رفع این دسته از نیازها، تنوع  در پورتال فراهم شده و هر کدام در جای خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.برحسب نحوه پاسخ به نيازهاي کاربران، پورتال‌ها را مي‌توان در چهار گروه زير دسته‌بندي کرد که شاملBusiness to Customer Portal – B2C،Business to Busines Portal B2B، B2E  و همچنین پورتال‌هاي عمومي است.
هر پورتال اطلاعات و خدمات را يک جا و در يک محل جمع آوري مي‌کند، به عنوان مثالی که این تعریف را روشن می کند می‌توان به یاهو اشاره کرد.
پس با این تعریف تفاوت سایت و پورتال بهتر مشخص می‌شود، به این معنی که هر پورتال یک وب‌سایت است، اما هر وب‌سایت یک پورتال نیست.

تفاوت های کلیدی بین وب سایت و پورتال(درگاه)

وب سایت مجموعه از صفحات وب به هم پیوسته است که از همان دامنه میزبانی می شوند و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی است در حالیکه پورتال یک وب سایت سفارشی است که شامل اطلاعاتی از یک کلاس گسترده از منابع در یک حالت پایدار است.
یک درگاه معمولاً کاربر محور است در حالیکه یک وب سایت متعلق به یک سازمان و یا شرکت است.
بین وب سایت و کاربر هیچگونه ارتباط متقابلی وجود ندارد در حالیکه بین پورتال و کاربر این ارتباط برقرار می باشد.
یک وب سایت دامنه دانش اولیه نیست در حالیکه پورتال عبور از سیستم مدیریت دانش است.
در پورتال اطلاعات به صورت مرتب بروزرسانی می شوند در مقابل منابع اطلاعاتی در وب سایت به ندرت بروزرسانی می شوند.

ویژگی های یک پورتال


در واقع پورتال، صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر نیاز دارد بدون توجه به محل فیزیکی آن فراهم می کند. در حقیقت پورتال دروازه ای است به دنیای مجازی که کاربر می تواند از طریق آن تمامی نیاز های خود را برآورده کند. نیازهایی مانند خرید، دسترسی به حساب بانکی، جستجو و یا بروز رسانی اطلاعات. یکی دیگر از ویژگی های پورتال کاربر محوربودن آن است، به این معنی که تمامی امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است که جوابگوی نیاز کاربران با سلایق و علاقمندی ها و سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیک ، chat و انجمن های اینترنتی و... همه برای آن است که کاربران را به اشکال مختلف به پورتال دعوت نماید. همچنین می توان گفت پرتال در واقع وب سایتی است که تحت پروتکل های خاص می تواند اطلاعات و محتوا را از سایر سیستم ها جمع آوری کرده و به صورت یکجا ارائه دهد. این اطلاعات و محتوا می توانند صرفا داده های متنی یا حتی خدمات الکترونیکی باشند. یک پورتال می تواند خدمات سایر نرم افزارها و سیستم های تحت وب و یا حتی دسکتاپ را جمع آوری کند و به صورت یکجا ارائه کند. به عنوان مثال یک پرتال می تواند به سیستم حقوق و دستمزد متصل شده و فیش حقوقی شما را صرفا برای شما یا برای هر شخص دیگری که به او اجازه دسترسی به اطلاعات داده شده نمایش دهد. همانطور که از این مثال پیداست پورتال فقط این اطلاعات را نمایش می دهد و به هیچ وجه دخل و تصرفی در پردازش اطلاعات آن ندارد و در این مثال پورتال میزان حقوق شما را محاسبه نمی کند، بلکه صرفا آن را از یک سیستم دیگر نمایش می دهد؛ در این حالت پرتال اصطلاحا با سیستم حقوق و دستمزد یکپارچه شده است. به زبان ساده تر پورتال وب سایتی است که می تواند در لایه های مختلف با سایر نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات و محتوا ارتباط برقرار کرده و سرویس های آن ها را ارائه دهد . خصلت ویژه ای که پورتال را از وب سایت متمایز می کند وجود پشتیبانی برخط است تا تمامی تقاضاهای کاربران در واحد پشتیبانی فورا"
رسیدگی شود و روند نیاز به کاربر تفهیم شود که این کار نیازمند سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی است و باید اپراتورهایی را مختص این کارقرار داد. ویژگی دیگری که می تواند این تمایز را برجسته تر کند، جامع بودن درگاه های ارائه خدمات است چرا که با وجود درگاه، کاربران از مراجعه به سایت های جست و جو و از من بپرسید فارغ می شوند و تنها با مراجعه به پورتال حوزه مربوط می توانند به مجموع اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کند.

ویژگی های یک وب سایت

در واقع وب سایت مجموعه ای از تعدادی صفحات وب متصل به هم می باشد که اغلب شامل یک صفحه اصلی (Home Page) هستند که معمولا روی یک سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد گروه و یا سازمان تهیه و نگهداری می شود. یک وبسایت معمولا شامل تعداد زیادی فایل است که در تعدادی پرونده مرتب شده اند. در واقع سایت ترکیبی از متن و تصویر است که طراح وب سایت براساس زیبایی ظاهری چیدمان آن را مشخص می کند. در واقع یک وبسایت می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط برروی آن سایت قابل دسترسی می باشد. ممکن است وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده نماید اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما برروی پایگاه داده های خود سایت قرار دارند و از سوی دیگر داده های قرار داده شده برروی یک سایت حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح تخصصی تر هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 427
  • بازدید سال : 1,548
  • بازدید کلی : 12,410