loading...
فناوری و طراحی
علی حسینی بازدید : 52 یکشنبه 03 مرداد 1400 نظرات (0)

گوگل آنالیتیکس  چبست ؟ چه کاربردی دارد ؟ چه کسانی بهرت است از گوگل آنالیتیکس  استفاده کنند ؟ و... این ها همه از ان دسته از سوالاتی است که اولین بار وقتی نام گوگل آنالیتیکس رامی شنوید در ذهن شما وجود دارد . گوگل آنالیتیکس چند خط کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار می دهد. این کد فعالیت های مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می‏کنند، همراه با مشخصات کاربران (مانند سن، جنس، علائق) ثبت می کند.

اما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است. آنقدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش ساده (همچون این آموزش) از آن استفاده نمایند.گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که شرکت گوگل از سال 2005 در اختیار کاربران قرار داده است. امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود

گوگل آنالیتیک چیست ؟

با توجه به دنیای رقابتی این روز ها برای هر کسب و کار اینترنتی شناخت تعاملات کاربران با سایت هایشان جهت برنامه ریزی مفید و افزایش کاربران ورودی به سایت بسیار مهم می باشد. در دنیای مجازی جذب مخاطبان هدف به نحوی که وفاداری مادام در مشتریان ایجاد شود بسیار مهم و حیاتی می باشد؛ اما چطور برای کاربرانی که شناختی از آن ها نداریم برنامه ریزی کنیم؟ اصلی ترین مشکل سایت های اینترنتی عدم شناخت رفتار کاربران و عدم اطلاع از علاقمندی کاربران به چه نوع محتوایی می باشد تا بتوان نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روی آن ها تمرکز نمود. برای رفع این مشکل در ابتدا لازم است مجموعه ای از داده های مناسب جهت آنالیز و تحلیل به منظور بهبود کسب و کارمان جمع آوری نماییم.

آیا شما یک وبلاگ شخصی دارید یا آنکه یک وب سایت را مدیریت می‌کنید؟ اگر جواب شما به این سوال مثبت است، دیگر مهم نیست که کدامیک را داشته باشید، در هر صورت شما به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت. چرا؟ برای آنکه جذب مخاطب بیشتر برایتان مهم است و گوگل آنالیتیک در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. موارد زیر فقط چند تا از سوالاتی هستند که به کمک این ابزار تحلیل‌گر می‌توانید پاسخ آنها را بیابید:

چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟
افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وب‌سایت من وقت می‌گذرانند؟
آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟
خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه‌مند هستند؟
بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند؟
آیا داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
بازدیدکنندگان از طریق چه وب‌سایتی به ‌سایت من رهنمون می‌شوند؟
کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وب‌سایت من دارند؟
کدام صفحات وب‌سایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می‌شوند؟
بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟
چطور می‌توانم سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهم؟
گوگل آنالیز می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آنها کند. پس یک لحظه هم در استفاده از آن شک نکنید. البته تا یادمان نرفته باید به شما بگوییم که گوگل آنالیز را می‌توان بروی برنامه‌های گوشی (اندروید و iOS) هم نصب کرد. حال که دلیل ارزشمندی گوگل آنالیز می‌دانید، بیایید در مورد طریقۀ نصب و استفاده از آن بیشتر صحبت کنیم.

اطلاعاتی که توسط گوگل آنالیتیکس میتوان جمع‌آوری کرد


اطلاعات نحوه جذب کاربر (User Acquisition Data)

در این بخش می‌توانید بررسی کنید ترافیک ورودی به سایت شما با چه روش‌هایی صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، این بخش، شامل اطلاعاتی است در خصوص اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده‌اند؟ بسیاری از آن‌ها از طریق جستجوی ارگانیک از گوگل دریافت شده‌اند، تعدادی از طریق وارد کردن مستقیم URL در نوار آدرس، وارد وب‌سایت شده‌اند، تعدادی از طریق رسانه‌های اجتماعی و منابع دیگر، به‌دست آمده‌اند و… اطلاعات این قسمت، در اینکه کدام روش بازاریابی آنلاین، موجب هدایت بیشترین بازدیدکننده به وب‌سایت می‌شود، نقش تعیین کننده دارد.

 اطلاعات رفتار کاربر(User Behavior Data)

گروه دوم داده های “اطلاعات رفتار کاربر” هستند که در طول یک بازدید (session) کاربر در وب سایت شما جمع آوری می‏شوند که عبارتند از اینکه کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده، اولین و آخرین صفحه ی آنها در وب سایت شما چه بوده است و مسیر مرور صفحات وب سایت شما چگونه است؟ نکته کلیدی در اینجا این است که از تجزیه و تحلیل های مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر در آن ها گیر می‏کند استفاده کنید. سپس می‏توانید مشکلاتی که کاربر در این صفحات با آن ها می شود را هموار سازید تا آنها بتوانند به صورت یکپارچه به مشتریانی با کمترین لغزش تبدیل شوند. اطلاعات رفتاری کاربر می‏تواند به عنوان یک راهنما برای بهبود وب سایت شما عمل کند.

اطلاعات تبدیل (conversion)

بازده سرمایه گذاری یا ROI در کسب‌وکارهای اینترنتی عامل بسیار مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. استفاده از اطلاعات تبدیل به شما کمک می‌کند علاه‌بر پیگیری کل تبدیل‌ها، درآمد خود را از منابع آنلاین کسب‌وکار محاسبه کنید. ابزار گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل ایجاد می‌کند که می‏تواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود. در بخش بعد، نصب گوگل آنالیتیکس را در وردپرس به‌صورت مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد.

چه کسانی باید گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرند؟
یادگیری گوگل آنالیتیکس برای:

مدیران وبسایت
وبمسترها
دیجیتال مارکترها
متخصصان محتوا
متخصصان تجربه کاربری
مخصصان سئو
اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند و …


چند نکته مهم قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس

قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس لازم است که چند نکته را به خاطر داشته باشید تا بتوانید بهترین بازدهی و کارایی ممکن را از آن دریافت کنید. البته کسانی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت داشته‌اند، به مرور زمان تجربه کار با این ابزار را پیدا کرده‌اند. بیشتر روی حرف ما با کسانی است که به صورت مبتدی به دنبال یادگیری کار با گوگل آنالیز هستند. به خاطر داشته باشید که:

گوگل آنالیتیکس در ایران غیر فعال است: شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که پس چه دلیلی برای آموزش نصب یا ثبت نام آن وجود دارد؟ متاسفانه به دلیل تحریم، امکان استفاده از این ابزار برای ایرانی‌ها و چند کشور دیگر وجود ندارد و تنها راه ورود به آن، استفاده از فیلترشکن‌ها و یا نرم افزارهای مختلف تغییر آی پی است. پس اگر پس از چند بار تلاش برای ورود به Google Analytics  با این پیام مواجه شدید (Your client does not have permission to get URL /analytics/web/ from this server.) باید بلافاصله به سراغ استفاده از فیلترشکن‌های مختلف بروید.
 برای استفاده از گوگل آنالیز تا حدودی به ترجمه انگلیسی نیاز دارید: نکته ناامید کننده دیگری که در رابطه با گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است که همه بخش‌های آن به زبان انگلیسی هستند. اگر از فیلم آموزشی یا از روش‌های آموزش مختلف برخوردار نیستید، مجبور خواهید بود که با اصطلاحات و واژه‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید. اگرچه در این مطلب ما سعی می‌کنیم که در ادامه هم کلمات انگلیسی و هم معادل فارسی آن را بیاوریم تا نیازی به یادگیری آنها نداشته باشید.
دنبال کردن رفتار بازدیدکنندگان در گوگل آنالیز مهمترین ابزار ممکن است: به احتمال زیاد، در بسیاری از آموزش‌ها چنین نکته‌ای به شما گفته نشود، اما ابزار گوگل آنالیز بیشتر به تحلیل رفتار بازدیدکنندگان می‌پردازد و اگر شما هم می‌خواهید کسب‌و‌کار آنلاین خود را بهبود ببخشید و در رقابت با سایر رقبا موفق باشید، توصیه ما این است که تمرکز خود را بیشتر بر روی رفتار بازدیدکنندگان و عکس العمل آن‌ها نسبت به محتوای وب‌سایت معطوف کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 414
  • بازدید سال : 1,535
  • بازدید کلی : 12,397